Velkommen til Selmas blog

Jeg hedder Selma og er 13 år gammel. Jeg er den yngste i min familie og jeg har en storesøster og en storebror.

Her på min blog, skriver jeg om alle de dejlige og spændene oplevelser jeg får når jeg rejser med min familie. Som i kan se oven over elsker jeg dyr og natur.  For vært land jeg besøger finder jeg mig en dyreven. Og som regel får den også et navn. Jeg skriver om dyr, natur, hoteller osv.

Jeg håber du har lyst til at kigge forbi et par gange og se om der er noget nyt. Nedenfor her finder du alle mine indlæg.

Skriv gerne til mig!

Du må meget gerne sende mig en hilsen, eller nogle spørgsmål, som jeg vil besvare. Det gør mig så glad når jeg ser at der er nogle der skrevet en sød hilsen, og så kan jeg også se at i sætter pris på det jeg skriver. Den følelse af at der er nogle det sidder og læser det man har brugt lang tid på, er rigtig dejlig. Vær gang der er nogle der skriver til mig, giver det mig bare mere og mere motivation til at blive ved.

Laes hvad jeg har skrevet...

Jeg har også  en YouTube-kanal hvor jeg uploader rejsevideoer men du kan også bare gå derind vis det lyster og du har brug for at se noget andet ind rejsevideoer.

Der er også andre slagt videoer. Så jeg ville blive glad vis du gik der ind og abonneret. Kanalen hedder: Selma Sandby.

Dengang da jeg var lille....

Da jeg startede med at blogge, var jeg 7 år gammel. Min mor skrev en masse her inde og jeg blev lidt grebet af det. Jeg startede med bare at skrive tre til fire linjer, men nu er det en del længere. Den gang havde jeg mere en dagbog en større indlæg som jeg laver nu. Jeg har altid elsket at skrive, og det at jeg kunne få lov til at fortælle om mine oplevelser var jo bare helt fantastisk.

Jeg håber du har lyst til at læse nogle af mine gamle indlæg som kommer her nedenunder, selvom at der en nogle stavefejl. Jeg elsker at dele mine oplevelser og håber også i nyder det.

Vinteren 2018 - Sri Lanka

Sri Lanka 2018
LØRDAG DEN 10. FEBRUAR 2018 – SRI LANKA

Hej alle sammen. Det er jo længe siden jeg sidst skrev det var jo helt til bage i sommers og nu er jeg og min familie ude og sætte fodspor igen. Men jeg har i vært glædet mig til både at skrive her men også at dele mine oplevelser med alle jer. Nå men i dag skete der mange spændene ting. Nå men det hele startede med at min mor vægede os alle sammen. Også gik vi ned og spiste morgen-mad det var nu ik så virkelig lækkert. Nå men vis vi nu ser bort fra det så var det en vidunderlig dag. Og så skulle vi som altid ned og afprøve den der store POOL og den syntes jeg var ret så god. Bag efter det tog vi ned til byen og det var jærnedød varmt men kunne næsten ikke holde det ud så varmt var det altså. Der var virkelig mange meneesker og alle kiggede på os og nogle grinte lidt fordi vi jo altså har en anden hudfarve. Men bag efter det fik vi hæved nogle penge og så gik det til supermarket der blev både købt OREOS,sodavand,slik og is. Så gik det hjemad vi tog 2 tuktuks vis du ikke ved vad en tuktuk er så hør her: en tuktuk er en lille vogn med et lille sæde forand hvor manden der styre sidder og så er der cica 3 pladser til 3 personer. Så kom vi hjem og badet igen og så skulle vi ud og sejle i en lille båd i en enhalv-time så det var også hyggeligt vi kiggede nemlig efter alle de flotte fugle som fløg omkrig efter det skulle vi bade igen igen igen og så vat det aftensmadstid så min mor hadde fåndet en resturant men den var lukket så fandt vi en ny som også var lukket så måtte vi hjem og å hotelmad igen og nu sidder jeg i min seng og skriver. Og så må i ellers have det monster GODT vi ses

Sommeren 2017 - O-hop i Graekenland

LØRDAG DEN 15. JULI 2017

hej jeg skrev ikke i går men det gør jeg så nu. I går blev Rasmus syg så han blev hjemme. Vi tog afsted med en minibus. Vi kom til en meget turist strand. Og så lage vi vores ting. Og så var der en nøgen man ude i vandet og så tog han bade bukser på og kom ind på stranden. Og vores ting lå lige ved siden af hans så han blev sur og sage at vi havde pillet ved hans ting. Og så sage min far at vi ikke havde pillet ved hans ting. Men så gik vi ned til et super marked. Og det skal lige siges at han også gik den samme vej som os så han var gået for os ind i super marked. Så vi ventede til det neste super marked. Vi købte nogle sodavand og en pose thips. Vi tog ned til en anden strand hvor der var vindsurfere og det var de vildeste surfere. Vi gik hjem til byen og fik frokost og fik en is og shoppede i byen . Vi tog hjem til poolen og Rasmus og badede. Og om aftnen tog vi alle 5 til byen og fik dejlig mad. Og i dag rejser  vi til en ny ø der hedder Syros.

TORSDAG DEN 13. JULI 2017

hej nu er vi kommet til en ny ø den hedder Mykonos. Vi tog en færge her til. Da vi kom med færgen var det meningen at vi skulle sejle i 40 min men vi kom 10 min for tidligt så ham der skulle hente os han var der ikke endnu for vi var for tidlig på den. Nå men vi fandt ham da han kom med bilen, og kørte til hotellet. Da vi kom til hotellet var der en sød man der viste os byen på et kort så vi kunne finde vej op og ned. Vi tjekket ind og så gik vi ned til byen. Vi bor oppe i bjergene så der er stejlt ned til byen. Det her er en turistby så der er shopping gader. Vi havde fået anbefalet en restaurant af ham der viste og kortet. Så der spiste vi. Efter vi havde spist fik vi en is af far. Vi gik tilbage til hotellet og så tog vi badetøj på og gik hen til poolen. Og så har vi bare badet i poolen resten af dagen. Så nu sidder jeg ved poolen og skriver, Hej Hej

TIRSDAG DEN 11. JULI 2017

De sidste 6 dage har vi vært på en ø der hedder Andros. Og de første 2 dage var vi bare helle tiden ved poolen og den fine by vi boede i . Og tredje dag var vi ude og bade ved de lækreste strande. Vandet var så klart at selv når jeg var ude på det dybe kunne jeg se mine ejne tær. Og de sidste dage havede  vi leget bil og kørte til andre strande og mad steder og fik små ratter. Nu er vi kommet til et nyt hotel. På en ny ø der heder Tinos. De er vild søde. vi var ovre og se ajerens have. Og han sage at vi var de eneste i år der ville komme med ham ud til hans have i bjergene. Vi fik en kæmpe stor velkomst vi fik Kage,Melon, Lemon-drik og Is. Nu det aften og jeg skal til at sove får jeg syntes det har været en lang dag. Også må i have det GODT

FREDAG DEN 7. JULI 2017

hej det er lidt tid siden jeg skrev så jeg har meget af fortælle. Da vi kom til Athen tjekket vi ind og gik op på vores værelse. Vi hade 2 værelser så Camille og Rasmus sov på det ende værelse og mig,mor og far sov på det andet værelse. Så gik vi ned og ville spise aftensmad. Men så blev jeg ret så dårlig Så vi måtte tage hjem og spise og gaderne var helt forlatte og vi tror også at der var lukket når der var søndag. Så vi gik tilbage til hotellet men der var en fantastisk udsikt ud over byen. Neste dag var jeg frisk og klar til dagen.

LØRDAG DEN 1. JULI 2017

Hej nu er det tid, i morgen skal vi rejse. I morgen står vi op og gør os klar så køre vi hen til mormor og morfar hvor derefter vi køre til lufthavnen. Når vi er kommet der ud tjekker vi bagagen ind og så skal vi spise morgen-mad. Der er sikkert nogle der ved at jeg har gluten allergi men Joe & the juice har en gluten free sandwich så det får jeg. Og efter vi har spist køber vi lidt slik til turen. Også går vi ned til der hvor vi skal stå på flyet. Vi kommer såden cirka til Grækenland kl. halv 4. Når vi er kommet til hotellet i hovedstaden som hedder ATHEN så tjekker vi ind og så ved jeg ikke mere men der kommer flere små ferie-historier så må i have det vildt GODT hej hej

Thailand - vinteren 2017

SØNDAG DEN 19. FEBRUAR 2017

Nu er vi kommet til en ny Ø. Den hedder koh jum. Kuh jum er en maget lille Ø og der er ikke serlig mage mennesker. Der er nesten heller ikke nogle byer og butikker. Så der er ikke rat maget på Øen. I går da vi kom til hotellet. Var der en maget sød dame der hilste på os der var hind der eget stedet. Vi fik vores værelser de var maget fine.  Min far og storebror fik et lille værelse og mig min mor og storesøster delte et andet værelse, som der er riktig lækker tarese.

LØRDAG DEN 18. FEBRUAR 2017

1000 tak for alle hilsnerne iser til min klasse på lilleskolen jeg har ikke fået nået at skrive tilbage til jer alle men jeg prøver. Nu er vi kørt med tuk tuk til en havn hvor vi to en båd til fastlandet. Hvor der stod en bil og væntede på os. Om en time skal vi med fæve til koh jum. Lige nu sider vi på havnen og spiser snaks.

I går var vi på tur til forskelige Øer og strane . Vi havede vores egen båd men der var nogle til at sajle den for os .Vi lå og solede os på spisen af båden med håndklæder. Vi var på fantastiste Øer og bade min far , mor og storebror gik op på en 78 meter høj klippe men halvajs steg min mor af. Ope på toppen var der maget god udsekt men det var ikke mig der var der ope men min far to bilider. Jeg lærte at sejle helt alene i kajak af min far. Vi spiste fried rice det er stekte ris med alt muli læker mad i.  Vi fik ananas til disært.

ONSDAG DEN 15. FEBRUAR 2017

Nu er vi på KOH YAO NOI som er en maget lille Ø i SYDTHAILAND. Faktisk betyder NOI lille på THAI. Vi skulle flyve til PHUKIT. Og så fandt vi en TAXI. Den kørte os ud på en lille plads hvor vi tog en lille båd med mage menesker på. Og sejlede ud til KOH YAO NOI. Det vi kom til KHO YAO NOI. Stod der mage tuktuks. Vis i ikke ved vad en tuktuk er er det en vogn vor der er en halv motorcykel der sider fast til en vogn med tag på som man kan side i. Her nede er der noget der hedder tidevand. Det betyder at vandet stiger. Om morgen er vandet højt ope og om eftermiddagen  begynder det at blive lavere. Nå det er aften begynder det at blive højt igen. Det er best at bade når vandet er højt ope. Hotelet er maget fint og hyggeligt vi skal kun gå over en lille vej og en trabe og så kan man merke sandet mellem tærene. Der er dagelige hengekoger man kan ligge i der er ikke solsenge men det gor slet ikke noget for det er maget dagliger at svinge sig tør. Der er mage der siger at maden er god men det er ikke ligefrem god mad vor vi bor. Så det er godt at at min mor er verdens beste til at finde gode restaurant. I dag spiste vi på en restaurant ude på vandet. Det var bygget på træ pæle. Vi fik maget god mad der. Der var en fiske restaurant. Jeg fik mage lækre krabber. I dag havde vi leget to scooters og jeg styrede en selv. Det var sjovt vi fik den i mores og så afleverer vi den i morgen. DET VAR DET JEG VIL SKRIVE FOR I DAG. HILSEN SELMA.

MANDAG DEN 13. FEBRUAR 2017

Nu er vi BANGKOK alså hovedstaden i THAILAND.Vi har nu været her i 2 dage og der er mega varmt. Det vi kom fik vi vores værelse og så tog vi sommer tøj på og gik ned i byen hvor vi bor. Og så gik vi ned til poolen og badede. Det var jo også min mors FØSELSDAG. Så vi var også på en maget dyr rastorang og spise.Næste dag skulle vi på marked. der var rigtig mange menesker der var varmt fordi der var mage menesker på et område der var så varmt at jeg blev dårlig og så tog vi hjem. Nu har vi været på wath pho som er et fantastisk tembel der er en Kembe butta ud af guld.

Cambodia, Laos & Malaysia 2016

Min elefantven fra Laos

MANDAG DEN 2. FEBRUAR 2016

Det er meget længe siden at jeg har skrevet så jeg har majet at for tele. Nu vi på LANGKAWI som er MALAYSIA. Vi bor ved stranen. Og vi bor med pool men min mor og far vil helst vare på stranen. Så vi bajer i pool. Vanet er dalit. Og vi er på stranen fra morgen til aftnen.

I dag har mig og min familie varet på tur. Vi har nemlig været med båd ude og se none ting. Vi har set majet store ørne. Vi har også bajet i en lille sø men det var ikke saltvand det var farskvand. Det siste sted var en strand. Det var majet klarat vand og så skulle vi hjem. Da vi kom hjem fik vi voros nye varlse.

FREDAG DEN 22. JANUAR 2016

Siden jeg skrev  har jeg lært mange nye tig. Jeg har læret at hoppe hovedspran og jeg har læret at have hovedet åner vanet af min storesøster så jeg har køpt døkerbreler på vores hotel. Jeg har også lært at ride på heste med min familie. Jeg red selv på min egen hest. Den var hvid og hed Diamond. Vi red i 2 timer så jeg fik lit ont i roven men det var sjovt. Vi var ine og se ruiner og templer i Angkor Wat. Det var maget stort og kongen havde bygget det. Han havde bygget  et til når han selv døde og et til når hans mor døde. De var henduer som der tror på liv efter døden. Det er 900 år siden han byggede det.

TIRSDAG DEN 19. JANUAR 2016

I dag har vi varet på tur og passe elefanter det var sjovt. Jeg har fået 3 nye dyrevener. Det var en hund og 2 baby elefanter. en på 3 år og en på 2 år. den minste  elefant var liså høj som min storesøster. Og den ståste baby elefant var liså høj som min storebror. Den store baby elefant to mig i benene med sin snapel men jeg blev nod til at gå væk. Den var stark. vi viste ikke vad de hed. så kom vi til et nyt hotel. Det lå ope i bjavene. der var vi i en dag så skulle vi til et nyt hotel. Vor vi også skulle bo der i en dag men der kunne man ikke spise moeng mad så vi spiste mad på en kafe. så skulle vi med tuktuk til lofthavenen fordi vi skulle til Cambodia.

TORSDAG DEN 14. JANUAR 2016

I morges var mig og min mor og far,storesøster ope før solen gik op. Fordi at vi skulle se munkene få almisser. Jeg har set det i lille nørd og nu har jeg set det i virkeligheden. Vi gik med moren og bestemoren fra hotellet nid til vejen vor munkene gik få bi. Moren hade brat mad og ris og kiks og kaffe til munkene. Min mor og storesøster og mig skulle side på en skammel men min far skulle stå op fordi at han er en man. Da munkene gik forbi gav vi dem mad nid i deres grøder. Da de hade fået mad San de en san til os før de gik hjem og vi gik også hjem.

Vietnam 2015/2016

MANDAG DEN 11. JANUAR 2016

De siste 6 daje har vi boet i hanoi. mig og min storasøster fik lavet nale. vi køte i cykeltaxa hen til Ho Chi Minh som der var balsermert.  han lå i en glas kiste  man mote ikke tale man mote heler ikke ståstele få di man skulle vare raspekful. man mote ikke have hat på eler bara ame. vi så hans palas han vile ikke bo i palased han ville majet helerra bo i et lille hus på nole stolper. så to vi nid til literaturtemblet vor mig og min storasøster møte 3 monke. vi fik tajet bilid med dem. Da vi skulle køra ud til lofthavnen så fik  vi tajet bilid  med dem fra hotelet og fik baloner. men nu vi flojet til et nyt land. Vi kom til laos i går.

TIRSDAG DEN 6. JANUAR 2016

I går der kørte vi med bus til halong bay. I 4 timer det var lang tid. Vi hade et stop ved et sted vor der var nole som der lavet statuer. Så da vi kom til stedet skulle vi først med en lille båd ud til det store skip.Da vi kom til det store skip skulle vi have voras valse. Baefter skulle vi ha fråkerst. Om afnen da vi hadev spist aftensmed  så skulle dem såm der vile med ud og fiske. Der var en som der faned en bæksprote. I dag var vi i en grote den var blevet skapt af havet. Får 11 milijoner år siden. Jeg synes det var lunt dernede og miget  flot. nu saler vi hjem.

TORSDAG DEN 31. DECEMBER 2015

I går var vi på kokkeskole. Vi lavet springrolls og Ban Seo som er rispanekager med rajer og bønnespier. det var sjovt at lære. at lave mad. Vi var også på maked vor vi køpte ind sammen med voras kok. Jeg blev dårli fordi at dar var mane som dar solget kød og fisk. På et bor lå en hel gris. I dag laver vi skole arbajde og senere holer vi nytår.

TIRSDAG DEN 29. DECEMBER 2015

I dag lajet vi skuter jeg kørte mej min far og storesøster. Og min mor og storebror kørte samen. Vi kom til at køra i en gaje som man ikke mot køra i. Så dar kom  politi. Som dar to voras skuter. Så da vi skulle hjem kunne vi ikke finde dem. Så vi henteje dem hos politijet. Vi var også på døv kafe. Dem som der abateje på kafeen var døvståme. Så man brote tegn og talebrikker elers kunne de ikke for stå det.

(note fra mor til nervøse bedsteforældre: Vi kører pænt og her er ikke så trafikeret. Alt under kontrol:-) Og her må vi være så mange på en scooter man kan)

SØNDAG DEN 27. DECEMBER 2015

i dag var det Minhs bror som vi skulle ud og sale med. Vi skulle op met om naten. Klokken var kon 4. Vi siglede ud til et marked hvor  man kunne sede på en traplade som der hade trapine nede oner og kigge ned på bådene.

FREDAG DEN 25. DECEMBER 2015

I dag kom der en guide. Han var sød og han hed Minh. Vi skulle ud på tur. Først skulle vi køre ud til et hus.  Man kunne sale ud til en ø. Vi skule sale ud til øen. Det var sjovt at sale ud til øen. Da vi kom til øen skulle vi ha frukt. Dar var mane for skelie fruter. Så kom vi til et nyt sted. Dar var nole  som der lavet kokos slik vi fik lov til at smaje det. Så gik vi virer. Nu skule vi ud og sale i robåd. Der var mane palmer. Det var som om at der var futit. Vi beesote en pagode.  Og der var en monk som velsinede mig og Camille.

ONSDAG DEN 23. DECEMBER 2015

i går var jeg med min familie på Ho Chi Minh-museet man kune hører om Ho Chi Minh. mig og min far var intrerseret i Ho Chi Minh. men min mor og storesøster og storrerbrorer synes det var lidt kedeligt. så de gik nid og to en is. men mig min far bliv og hørete om det. I dag er vi komet til et nyt hutel det var fit vi skule nid og bade. da det var blivet aften skule jeg ud og sale det var sovt at se di andrer huteler.ude fra vanet. jeg gleder mig til i moven så er det juleaften. men det bliver lit sovt at hole juleaften i vamen.

MANDAG DEN 21. DECEMBER 2015

Jeg var med min familie ud og se byen. der var gadekøkkner og der doftede majet i gaderne. og der var mane motercykler. Her er madet vamt og vi for makli mad. Jeg fik glasnudler og de smate got. Vi har badet men det va lit kolt. Men vi vente os hortit til vanet. og vi mot en lille hund. den var madet sød dem som da ejerne. de var også søde de ga mig lov til at aje den. den var majet blød den var også nuted.